МИКОЛА МУРАШКО ТА КИЇВСЬКА РИСУВАЛЬНА ШКОЛА

ОНЛАЙН-ЛЕКЦІЯ В ЗАПИСІ

“У 1875 р. я оголосив, що припиняю приватні уроки і приймаю тих, що бажають вчитися рисувати, у себе вдома… У мріях школа уявлялась як щось зовсім невелике, інтимне: одна велика кімната, на столі улюблені книги і видання; біля стін розкриті портфелі.. Незабаром квартира, приділена для школи, виявилась тісною й непридатною, а засобів збільшити її – жодних”

Микола Мурашко. “Спогади старого вчителя”. 1907

Що відомо про художню школу Миколи Мурашка?

Заснована у 1876 році Київська рисувальна школа, відома також як Школа Миколи Мурашка – непересічне явище в українській мистецькій освіті.

Лише самі імена її учнів – Казимир Малевич, Василь Кандинський, Микола Пимоненко, Михайло Жук, Іван Їжакевич, Петро Холодний, Валентин Сєров, свідчать про високий рівень творчої підготовки та унікальність мистецьких підходів.

Olexandr_murashko_Staryj_vchytel-Portret_Mykoly_Murashka (1)

Як проходило навчання?

“- Порисувати хочете повчитись? Ну гаразд. Принесли з собою папір, олівець?
– Приніс.
– Ну сідайте, порисуємо”.
Саме так, за спогадами художника Юхима Маковського,  відбувався вступ до Київської рисувальної школи. З цих слів зрозуміло, яка атмосфера в ній панувала.
Методика навчання у школі розроблялася самим Мурашком, для чого він невпинно вивчав досвід видатних митців-сучасників. 
М.Пимоненко та Х.Платонов з учнями Київської рисувальної школи. 1880-і.

А хто викладав?

До викладання в школі, окрім штатних педагогів, залучалися  найвидатніші художники своєї доби: Ілля Рєпін, Олександр Архипенко, Василь Полєнов, Віктор Васнецов, Григорій Мясоєдов, Михайло Врубель, Микола Ґе, Сергій Костенко, Володимир Андреєв та інші.

Микола Мурашко, Прахов, Рєпін

Хочете знати деталі?

Запрошую на онлайн-лекцію "Микола Мурашко та Київська рисувальна школа"

5-2

Микола Мурашко (1844-1909) – український живописець та графік, син різьбяра-іконописця, автор численних краєвидів мальовничих закутків України, ілюстратор казок Андерсена.  

Понад тридцять років життя Мурашко вклав у становлення та розвиток першої Київської приватної рисувальної школи (1875-1901). Весь цей час він представляв собою і директора школи, і її вчителя, і … всю шкільну адміністрацію. Фінансово школа була не те, що не прибутковою – вона не користувалась жодною ні моральною, ані матеріальною підтримкою держави та існувала завдяки пожертвам.

Важливим етапом діяльності Київської рисувальної школи стала участь його учнів у реставрації фресок Кирилівської церкви. 

Завдяки ініціативі Миколи Мурашка та з підтримкою однодумців школа також зібрала власну колекцію картин, серед яких були роботи Олександра Брюллова, Михайла Врубеля, Миколи Пимоненка, Іллі Рєпіна, Івана Шишкіна, Костянтина Маковського, Валентина Сєрова… 

На жаль, попри численні успіхи учнів школи та жертовні зусилля Мурашка, у 1901 році її було реорганізовано у Київське художнє училище, фактично підпорядковане Петербурзькій академії мистецтв.

Поговоримо про те, як це все відбувалося?

Лекцію проведу я, Ксенія Рожак-Литвиненко – кандидатка мистецтвознавства, авторка освітнього онлайн-проекту з історії мистецтва “Арт-подорожі”. Улюблений період моїх творчих зацікавлень – мистецтво початку ХХ століття.
Вже понад шість років я організовую авторські онлайн-курси та індивідуальні заняття з історії мистецтва, які відвідало близько тисячі людей. Серед останніх – цикл лекцій “Мистецтво українського авангарду”.
Крім того, проводжу лекції з історії мистецтва у Братиславській академії образотворчих мистецтв та дизайну, досліджую взаємозв’язки між українським та центральноєвропейським мистецтвом в роки Першої світової війни. 
Вмію просто та цікаво розповідати про складні речі, роблю мистецтво доступним та зрозумілим. Не пам’ятаю дат, тому подаю інформацію через цікаві історії, які ви точно не забудете)
Врубель

ПІД ЧАС ЛЕКЦІЇ ВИ ДІЗНАЄТЕСЯ:

  • як Мурашку вдалося без коштів та жодної педагогічної підготовки відкрити художню школу і масштабувати її; що його надихало та підтримувало на цьому нелегкому шляху;
  • яку роль в діяльності школи відігравав меценат Іван Терещенко;
  • як до роботи школи долучалися Микола Пимоненко, Михайло Врубель, Ілля Рєпін, Микола Ґе, Ян Станіславський;
  • скільки коштувало навчання в школі, які дисципліни і яким чином викладалися;
  • на які зразки орієнтувалися учні та вчителі, які мистецькі погляди домінували;
  • в яких будівлях діяла школа та яким коштом забезпечувалася матеріальна база;
  • як підтримували здібних учнів та який статус надавали випускникам.
Микола Пимоненко. Київська квіткарка. 1897

І що в результаті:

  • ви зануритеся в романтичну атмосферу мистецького Києва кінця ХІХ століття та зможете відволіктися від щоденних тривог;
  • відчуєте, які враження Микола Мурашко привозив з мандрівок Європою, де зустрічався з Яном Матейком, Генріхом Семирадським, та зрозумієте, яку роль Київ відігравав серед європейських мистецьких центрів;
  • дізнаєтеся чимало цікавих фактів про формування Київського мистецького середовища;
  • зможете фахово підтримувати мистецькі бесіди; 
  • а також отримаєте додаткові підстави для гордості за рідну українську культуру.

Вартість лекції в записі – 300 грн. 

Тривалість ефіру – близько 1,5 годин

НЕ ПРОПУСТІТЬ НАГОДИ ЗАНУРИТИСЯ У РОМАНТИЧНУ МИСТЕЦЬКУ АТМОСФЕРУ КИЄВА КІНЦЯ ХІХ СТОЛІТТЯ!

ДО ЗУСТРІЧІ НА ЛЕКЦІЇ

Залишилися запитання? Пишіть!